- przez Majka Kunicka
Unijna dyrektywa Anti-Money Laundering – znana też jako dyrektywa AML – wymusiła pewne zmiany również w polskim prawie. Nowa ustawa dotycząca przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu znacząco rozszerzyła listę podmiotów i instytucji, które muszą wprowadzać określone regulacje, nie chcąc ponosić konsekwencji prawnych i finansowych. Nic więc dziwnego, że częste jest dziś pytanie o to, czym jest AML w praktyce.
AML – o czym mówi dyrektywa?
Choć zwykle możemy usłyszeć o praniu brudnych pieniędzy, warto pamiętać o tym, że termin ten odnosi się nie tylko do wprowadzania do legalnego obrotu pieniędzy pochodzących z nielegalnych źródeł. Można go stosować także w kontekście innych wartości majątkowych, również wtedy, gdy ich pochodzenie jest legalne, one same jednak mają służyć finansowaniu nielegalnej działalności. Metod prania brudnych pieniędzy istnieje wiele. Przeważnie mówi się w tym kontekście o zawyżaniu przychodów pochodzących z działalności legalnej, choć nie jest to jedyna praktyka stosowana w tym celu.
Dyrektywa AML i przepisy wprowadzające jej założenia do polskiego prawa przewidują, że w pewnych okolicznościach pojawia się konieczność posiadania przez firmę tak zwanej wewnętrznej procedury AML. Obowiązek ten jest nakładany przede wszystkim na te instytucje, których działalność ma profil finansowy i ubezpieczeniowy. Są to zarówno banki, instytucje kredytowe i SKOK-i, jak i krajowe instytucje prawnicze, małe instytucje płatnicze, fundusze inwestycyjne oraz firmy inwestycyjne. Lista jest zresztą znacznie dłuższa i obejmuje – między innymi – instytucje pożyczkowe, podmioty świadczące usługi kantorowe, a nawet operatorów pocztowych.
Jak zadbać o wewnętrzną procedurę AML?
Wcale nie trzeba prowadzić banku lub kantoru, aby mieć obowiązek posiadania wewnętrznej procedury AML. Prawnik AML przypomina, że obowiązek taki spoczywa choćby na pośrednikach nieruchomości, a nawet na niektórych fundacjach i stowarzyszeniach. Nie chcąc ponosić poważnych konsekwencji ewentualnych zaniedbań, warto więc szukać profesjonalnego wsparcia w tym zakresie już w momencie inaugurowania działalności.